جوش

بررسی علت آکنه یا جوش تا راهکارهای درمان

در حالی که جوش یا آکنه رایج ترین اختلال پوستی در بیشتر نقاط دنیا می باشد اما بخش کوچک تری از افراد به جوش کیستی ابتلا می یابند. جوش کیستی و یا آکنه کیستیک به دلیل دردناک بودن و ظاهر قابل توجهی که دارد می تواند برای افراد مبتلا بسیار آزار دهنده باشد.

جوش کیستی چیست؟

جوش کیستی و یا کیستیک شدید ترین نوع آکنه ولگاریس است. این اختلال دردناک پوستی اغلب تحت عنوان آکنه شدید شناخته می شود. از جمله ویژگی‌های تشخیصی این نوع آکنه می توان به ضایعات ملتهب و بزرگی اشاره کرد که در عمق پوست تشکیل شده و به بروز برآمدگی هایی بزرگ و نمایان در سطح پوست منجر می شوند.

با اینکه اغلب بر روی گونه ها، سینه، کمر، پیشانی و چانه پدیدار می شود اما می تواند در نواحی دیگری همچون شانه، سینه، بازو ها و دیگر نواحی بدن نیز نمایان گردد. این نوع جوش ها از عمق لایه اپیدرم پوست برآمده و برخلاف پوستول ها و جوش های سر سفید فاقد یک سر بر روی سطح پوست هستند.

                                         جوش

افراد مبتلا علاوه بر ضایعات ملتهب و دردناک می توانند به کومدون های متعدد نیز دچار شوند. این کومدون ها که یا سر باز یا سر بسته هستند و به ترتیب جوش سر سیاه بینی و جوش سر سفید نامیده می شوند.

البته این نوع  نباید با جوش‌های مشابه در کودکان اشتباه گرفته شود. جوش آبدار در کودکان ناشی از نوعی باکتری به نام ستافیلوکوکوس اورئوس است.

نکته:

با اینکه بسیاری از افراد در طول دوره بلوغ و اوایل ۲۰ سالگی به جوش کیستی دچار می شوند اما این ها می توانند قبل یا بعد از این دوره نیز پدیدار شوند.

علائم و نشانه های آکنه کیستی:

مشخصه اصلیشان ، برآمدگی‌های دردناک طولانی مدت بر روی صورت، پشت گردن، سینه و کمر می باشد. ممکن است بینی از این آکنه در امان باشد یا به طور قابل توجهی با این جوش های چرک دار و گرهک درگیر باشد.

هنگامی که این گرهک ها سرانجام عقب نشینی کردند، آنها معمول از خود چاله هایی بر جای می گذارند.

این زخم‌ها ممکن است همان جای زخم های قدیمی “یخ گیری” آکنه باشند، اما بسیاری از اینها با هم انباشته می‌شوند و باعث ایجاد جای زخم چکشی (Ice pick) می شود، اما بسیاری از این جای زخم ها با هم جمع می شوند و باعث ایجاد جای زخم “کرم خورده” می شوند.

این حالت به طور ویژه ای احتمال دارد که بر روی گونه ها اتفاق بیفتد. در حالیکه به صورت جوش های چرکی شروع می شوند، به برجستگی های ملتهب قرمز رنگ تبدیل می شوند و در نهایت پس از درمان یا بهبودی ممکن است لکه های صورتی رنگی از آنها به جا بماند.

عوامل جوش کیستی

در حالی که عوامل بسیاری در این موضوع نقش دارند اما تعیین علت دقیق این ضایعات پوستی می تواند دشوار باشد. البته، این به معنای غیر قابل درمان بودنشان نمی باشد. افراد با مراجعه به متخصص پوست و مو می‌توانند بهترین روش درمان جوش های خود را پیدا کنند.

تعیین علت بروز جوش های کیستی شامل بررسی عوامل متعددی می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قابل توجه مشتریان عزیز در صورت اشکال فنی در سایت و عدم دریافت سفارشات تا 72 ساعت در چت سایت پیام دهید.
+
خانه
فروشگاه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید