کرم ضد آفتاب چیست؟ همه چیز درباره کرم ضد آفتاب و ۵ فایده آن

کرم ضد آفتاب چیست و چه میکند؟

همه چیز درباره ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب با SPF های متفاوت در بازار موجود است. . اثر ضد آفتاب بر اساس SPF یا فاکتور محافظت از آفتاب به معنای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب است که معمولاً روی ضدآفتاب ها ظاهر می شود و درصد فاکتور محافظتی در برابر اشعه UVB ، روی ضد آفتاب ها به صورت عدد SPF نشان داده می شود.

برای خرید کرم ضد آفتاب بایو‌مارین مناسب پوست های چرب و جوشدار +SPF50 روی این متن کلیک کنید.

نور خورشید برای بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله تولید ویتامین D و حفظ خلق و خوی شبانه روزی ضروری است. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز می تواند مضر باشد. اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند باعث آسیب کوتاه مدت و طولانی مدت پوست، از جمله آفتاب سوختگی، علائم پیری و حتی سرطان پوست شود.

برای خرید کرم ضد آفتاب بی رنگ مناسب پوست های خشک بایومارین روی این متن کلیک کنید.

آیا مصرف ضد آفتاب الزامی و ضروری است؟

کرم ضد آفتاب۱

پوست سالم و شاداب نیازمند مراقبت می باشد. برای مراقبت از پوست باید از کرم ضد آفتاب و روش ها و محصولات مختلفی که متناسب با نوع پوست شماست استفاده کنید. پوست صورت به دلیل حساس بودن بیشتر مورد آسیب و بیماری‌های پوستی قرار میگیرد.

یکی از عوامل جدی ، آسیب رسان پوست ، تابش مستقیم نور خورشید در تمامی فصل های سال ، مخصوصا فصل تابستان می باشد. در این صورت پوست احتیاج‌ به مراقبت بیشتری دارد. از جمله محصولات مراقبتی از پوست، کرم ضد آفتاب است که باید همه‌ی افراد با هر نوع پوستی در تمام روزهای سال هنگام بیرون رفتن از منزل استفاده کنند. تأثیری که ضدآفتاب بر روی جوانسازی و سالم ماندن پوست می‌گذارد امری انکارناپذیر است ، به همین دلیل اگر می‌خواهید پوستی جوان و بی عیب داشته باشید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

انواع کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب فیزیکی: ضدآفتاب هایی که از فیلترهای فیزیکی به عنوان اصلی ترین ماده فعال در آن استفاده می شود ، ضدآفتاب های فیزیکی نامیده می شوند و گاهی اوقات به آن ها کرم های ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی هم می گویند. کرم های ضد آفتاب فیزیکی با جذب، بازتاب و پراکندگی اشعه UV از سطح پوست عمل می کنند. مواد موجود در این کرم های ضد آفتاب، سپر محافظتی روی پوست ایجاد می کنند و وقتی که اشعه ماوراء بنفش به پوست برخورد می کند، از این سپر محافظتی رد نمی شود

دو فیلتر فیزیکی در تهیه ضد آفتاب های فیزیکی استفاده می شوند که هر دو از مواد معدنی ساخته شده اند: اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم

حتما بخوانید:  همه چیز در مورد منیزیم در بدن انسان

ضدآفتاب شیمیایی: ضدآفتاب هایی از فیلترهای شیمیایی به عنوان اصلی ترین فعال آنها استفاده می کنند، ضدآفتاب های شیمیایی نامیده می شوند و گاهی آن ها کرم ضد آفتاب ارگانیک هم می گویند.

کرم ضد آفتاب شیمیایی با جذب انرژی اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرمای پراکنده در پوست عمل می کنند. برخی از رایج ترین فیلترهای شیمیایی عبارتند از: آووبنزون، اکتینوکسات، اکتوکریلن و اکسی بنزون

نحوه استفاده از ‌ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب۲

۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از ضد آفتاب استفاده کنید تا با کمک دمای بدنتان بصورت نامحسوس کمی از پایه کرم روان شده و به طور کامل پوستتان را پوشش دهد.

حتماً هر ۲ تا ۳ ساعت بعد از استفاده کرم را از پوست خود پاک کرده و دوباره آن را تجدید کنید؛ چرا که این ترکیبات شیمیایی اگر طولانی مدت روی پوست بمانند، مواد سمی تولید کرده و باعث آسیب به پوست و چین و چروک می شوند.
اگر از کرم یا ترکیب دیگری استفاده می‌کنید، حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از آن از ضد آفتاب استفاده کنید تا خارجی ترین لایه ضدآفتاب باشد و همیشه یادتان باشد از ضد آفتاب روی پوست تمیز و بدون هیچگونه آلودگی استفاده کنید.

معمولاً افراد محافظت از پوست سایر اعضای بدن خود غفلت می کنند. که باعث برنزه شدن و آفتاب سوختگی در سایر قسمت های بدن می شود. بنابراین هرگز گردن، بازوها، پاها، گوش ها، لب ها و هر جایی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارد را فراموش نکنید. بنابراین، استفاده از کرم ضد آفتاب در سراسر بدن لازم و ضروری است.

در صورتی که ضدآفتاب شما در برابر آب مقاوم باشد، اگر عرق کنید یا در آب فعالیت‌ کنید، ضد آفتاب تا ۴۰ دقیقه بر روی پوستتان باقی می‌ماند. درصورتی که محصول شما شدیداً در برابر آب مقاوم باشد، این زمان به ۸۰ دقیقه افزایش می‌یابد.

فواید استفاده از ضد آفتاب

۱. محافظت از اشعه ماوراءبنفش مضر

کرم‌های ضد آفتاب به گونه‌ای درست شده‌اند که مانع از ورود اشعه‌های مضر به بدن می‌شوند و از ایجاد اختلالات پوستی جلوگیری می‌کنند.

۲. جلوگیری از پیری زودرس

کرم‌ های ضد آفتاب پوست را در مقابل چروک و خطوط نامتقارن و متقارن و همچنین پیری زودرس حفظ می‌کند. مطالعات نشان داده است افراد زیر ۵۵ سال که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، علائم پیری و چروک در پوست آنها ۲۴ درصد کمتر از افرادی است که از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند.

۳. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

در حالی که اکثر افراد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را عمدتاً برای زیبایی و فواید بهداشتی استفاده می‌کنند و آن را یک مزیت می‌دانند؛ اما توصیه می‌شود که از کرم‌ ضد آفتاب در تمام طول روز و ماه استفاده کنید تا پوست شما از خطر ابتلا به انواع سرطان پوست به ویژه ملانوم در امان باشد.

حتما بخوانید:  معرفی انواع اگزمای پوست و راهکارهای درمانی آن

۴. جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی، پوست شما را ضعیف می‌کند و باعث کبود شدن آن نیز می‌شود. همچنین این عارضه پوست شما را در معرض بیماری‌های پوستی، تورم، قرمزی و نیز خارش پوست را زیاد می‌کند.

۵. محافظت از انواع پوست

هرچه رنگ پوست تیره تر باشد ، ملانین بیشتری در پوست وجود دارد که مقداری کمی از آن در برابر آفتاب سوختگی از پوست مراقبت می کند ، اما کافی نیست و همچنان باید از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت شود.

کرم ضد آفتاب برای چه کسانی مناسب است؟

هر کسی بدون در نظر گرفتن رنگ پوست، سن و جنسیت در معرض سرطان پوست و آفتاب سوختگی است، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب برای تمام افراد بالای 6 ماه ضروری است.

مشخصات کرم ضد آفتاب خوب

  • اول اینکه ضد آفتاب طیف گسترده باشد و در برابر اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB از پوست مراقبت کند.
  • از کرمی استفاده نمایید که SPF آن حداقل ۳۰ باشد.
  • کرم ضد آفتاب را مناسب پوست خود انتخاب کنید.

عوارض نزدن ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب ۳

 

برخی از عوارض عدم استفاده از ضد آفتاب عبارتند از:

  • آفتاب سوختگی
  • چین و چروک پوست
  • خال پوستی و لک های پوستی
  • آکنه روزاسه
  • سرطان پوست

 باورهای غلط درباره استفاده از ضد آفتاب

۱. ضد آفتاب باعث سرطان میشود.

بعضی ها فکر می‌کنند که استفاده مداوم از ضدآفتاب، مواد شیمیایی موجود در فرمولاسیون آن جذب پوست و باعث ایجاد سرطان می‌شوند. متخصصین حوزه سلامت پوست می‌گویند، ضدافتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم بوده و اصلا جذب پوست نمی‌شود بلکه مانند یک لایه محافظ روی پوست می‌ماند.

۲. افراد دارای پوست تیره به ضد آفتاب نیاز ندارند.

با تابیدن اشعه UV به سطح پوست، ملانین‌ها رنگدانه‌های زیادی را تولید می‌کنند. این رنگدانه‌ها که در اصل همان آفتاب سوختگی هستند در پوست‌های تیره، چندان قابل مشاهده نیستند. حقیقت این است که هر رنگی از پوست به مراقبت و ضدافتاب نیاز دارد.

۳. کرم ضد آفتاب ضد آب است.

در حال حاضر نمی‌توان هیچ محصول آرایشی را پیدا کرد که ۱۰۰% ضد آب باشد. لایه محافظتی کرم ضد آفتاب بعد از شنا یا عرق کردن به شدت کاهش می‌یابد. پس بعد از شنا و خشک کردن پوست، دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

۴. لوازم آرایشی برای حفاظت از پوست کافی میباشد.

آرایش تنها یک لایه اضافی روی پوست ایجاد کرده و جنبه محافظتی ندارد. و همچنین استفاده از کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون بدن نیز نمی‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های خورشید مراقبت کند.

حتما بخوانید:  جلوگیری از ریزش مو – راهکارهای موثر در درمان ریزش مو

اگر به طور مداوم از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید، می‌توانید کرم ضد آفتاب رنگی را جایگزین کرم پودر کنید. کرم ضد آفتاب رنگی پوشانندگی مناسبی داشته و بافت سبکی هم دارد.

۵. در هوای سرد و ابری نیاز به ضد آفتاب نیست.

آفتاب‌سوختگی و مشکلات پوستی ناشی از نور خورشید، فقط مربوط به فصل تابستان نیست. پرتو‌های UVB که اشعه‌های عامل آفتاب سوختگی هستند در طول ماه‌های سرد سال قدرت کمتری دارند. اما اشعه‌های UVA در کل سال شدت خود را حفظ کرده و باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود.

اغلب مردم در روز‌های بارانی و برفی از زدن کرم ضد آفتاب خودداری می‌کنند؛ در حالیکه در چنین روز‌هایی، افراد در واقع بیش از یکبار در معرض تابش پرتو‌های مضر خورشید قرار می‌گیرند.

کرم ضد آفتاب 5

آیا در فصل های سرد هم باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

مهم است که در همه فصل ها در برابر نور خورشید از پوستتان محافظت کنید و نه فقط در تابستان. بازتاب خورشید در روزهای برفی به همان اندازه خطرناک است و می تواند به راحتی فرد را دچار آفتاب سوختگی کند که در روزهای آفتابی میکند.

بنابراین مهم نیست کدام فصل باشد، اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال ، حتی در روزهای سرد و ابری وجود دارد. پرتوهای UVA بیشترین آسیب را دارند و ۹۵ درصد اشعه ماوراء بنفش را که به زمین می رسد تشکیل می دهند. آن ها در تمام طول سال همان قدرت را دارند و می توانند از طریق پنجره ها هم داخل شوند و به پوست شما آسیب برسانند.

اگر در هر فصلی به هر دلیلی بیرون از خانه هستید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و مرتباً آن را تمدید کنید. با این کار وقتی پا به سن بگذارید، ظاهری جوان و شاداب خواهید داشت.

مرطوب ‌کننده را هم به کرم ضد آفتاب در فصل سرد اضافه کنید‌.

حفظ رطوبت پوست در پاییز و زمستان، اهمیت زیادی دارد. در واقع، دمای هوای خنک‌تر، مساوی است با خشکی بیشتر. توجه داشته باشید که وقتی دمای هوا پایین‎تر می‌آید، رطوبت از پوست شما راحت‌تر خارج می‌شود. توصیه می‌کنیم که در رژیم غذایی خود، به میزان کافی آب بنوشید. ضمن اینکه، حتماً قبل و بعد از استعمال کرم ضد آفتاب، از یک مرطوب ‌کننده مناسب استفاده کنید.

روی این متن کلیک کنید و انواع مرطوب کننده های پوست را با تخفیفات ویژه تهیه کنید.

  • در کلام آخر میتوانید برای خرید آنلاین کرم ضد آفتاب از سایت دارو بیوتی وبسایت رسمی داروخانه شبانه روزی دکتر حکمتی اقدام فرمایید و با استفاده از ضد آفتاب از پوستتان محافظت کنید.

5 دیدگاه در “کرم ضد آفتاب چیست و چه میکند؟

  1. علی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    بسیار ممنونم بابت توضیحات خوبتون
    واقعا داروخانه شبانه روزی دکتر حکمتی کارشون عالیه

    1. modir گفت:

      سلام عزیزم، ممنون از لطفتون

      1. modir گفت:

        خواهش میکنم

    2. modir گفت:

      مرسی عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قابل توجه مشتریان عزیز در صورت اشکال فنی در سایت و عدم دریافت سفارشات تا 72 ساعت در چت سایت پیام دهید.
+
خانه
فروشگاه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید